سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه گرفتن بورسیه تحصیلی

به طور کلی مبلغی که برای هزینه تحصیل و تحقیقات در کشورهای خارجی از سمت مراکز مختلفی همچون دانشگاه ها، مراکز علمی و… در اختیار دانشجویان نخبه و با استعداد قرار می گیرد اما دانشجویان در قبال آن تعهد خدمتی به آن کشور نخواهند داد، بورسیه تحصیلی نام دارد.

معمولا بورسیه تحصیلی و نیز تحصیل به همراه فاند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می گردد که بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی انتخابی، نوع بورسیه تحصیلی و نیز تحصیل به همراه فاند متفاوت خواهد بود.

بورسیه های تحصیلی نوعی از کمک هزینه های تحصیل می باشند که دانشگاه های مختلف در سرتاسر جهان در اختیار دانشجویان دارای شرایط مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی قرار می دهند.

هر سال دانشگاه های موجود در سرتاسر اروپا و آمریکا بورسیه هایی را برای دانشجویان بین المللی دارای تراز علمی سطح بالا در نظر می گیرند تا بتوانند دانشجویان نخبه را جذب این دانشگاه ها نمایند.

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه‌های تحصیلی کمک بلاعوضیست که دانشگاه و مراکز آموزشی تحت شرایطی در اختیار دانشجویان قرار داده و برای ادامه تحصیل این افراد به آن‌ها کمک می‌کند.

هر دانشگاه و کشوری بر اساس شرایطی کمک هزینه تحصیلی در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می‌دهد و برای این که در مورد بورسیه تحصیلی رایگان اطلاعات لازم را کسب کنید باید با افراد آگاه در این زمینه مشورت کرده و یا با دانشگاه‌ها مکاتبه نمائید.

معمولاً کمک هزینه تحصیلی در بیشتر مواقع به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تعلق می‌گیرد اما در شرایطی می‌توان برای تحصیل در مقطع لیسانس نیز از کمک هزینه تحصیلی استفاده کرد.

دانشجویانی که رزومه ای قوی در رشته تحصیلی خود دارند، شانس بالاتری برای دریافت فاند، اسکالرشیب یا همان کمک هزینه تحصیلی خواهند داشت.

برای دریافت بورسیه، بسیاری از دانشجویان با دانشگاه مورد نظر مکاتبه کرده و شرایط اخذ کمک هزینه تحصیلی را از دانشگاه می‌پرسند؛ بعضی دیگر از دانشگاه فقط از طریق اساتید، بورسیه اعطا می‌کنند، یعنی دانشجو باید رزومه خود را برای استاد بفرستد، اگر استاد مربوطه رزومه فرد را تأیید کند، دانشگاه درخواست دانشجو برای تحصیل و کمک هزینه تحصیلی را قبول می‌کند. معمولاً برای تحصیل در مقطع دکتری، دانشجویان این روند را در پیش گرفته و به طور مستقیم با اساتید مکاتبه می‌کنند.

انواع بورسیه

بورسیه های تحصیلی بر اساس فعالیت هایی که در کنار تحصیل بر عهده دانشجو گذاشته می شوند، به دو دسته بورسیه بدون انجام فعالیت جانبی و بورسیه به همراه فعالیت جانبی تقسیم می شوند.

شرایط بورسیه شدن در مقطع کارشناسی

شرایط بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور، بدین صورت است که در کشورهایی چون آلمان، نروژ، اتریش و غیره که بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان ارائه می شود اغلب شرایط خاصی وجود دارد تا متقاضی بتواند برای اخذ بورسیه تحصیلی کشور مورد نظرش درخواست دهد.

به طور کلی دوره کارشناسی یا لیسانس به مدت 4 سال طول می کشد و رشته های گوناگونی در کشورهای مختلف برای تحصیل در این مقطع وجود دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اغلب بورسیه های تحصیلی برای مقطع دکتری و کارشناسی ارشد ارائه می شوند و احتمال دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی خیلی کمتر از دریافت بورسیه در دیگر مقاطع تحصیلی می باشد.

فول فاند چیست؟

برای بررسی شرایط بورسیه تحصیلی و Fund لازم است اول تعریف هرکدام را بدانیم. فول فاند یعنی همه چیز برای تحصیل پرداخت می شود.

 شهریه، هزینه های زندگی و هر آنچه ممکن است شما بخواهید به طور کامل پرداخت می شود. فول فاند پرداخت شهریه تحصیل و همچنین پرداخت وجهی به دانشجو برای گذران زندگی دانشجویی است.

 این بدان معناست که هر زمان که از هر سازمانی بطور کامل شهریه دریافت کرده و یا هزینه های کل تحصیلات خود را دریافت کنید، بورسیه کامل می شوید.

فول فاند به این معناست که سازمان یا دانشگاهی که بورسیه تحصیلی ارائه می دهد، تمام هزینه های مربوط به تحصیل شما را از قبیل هزینه درخواست، بلیط هوایی، هزینه های زندگی، هزینه دانشگاه و هزینه ماهانه و هزینه تحقیقات را تحت پوشش قرار می دهد.

شرایط ضروری در رابطه با روش دریافت بورسیه تحصیلی

نحوه ی اخذ بورسیه تحصیلی درارای یک سری شروط اصلی میباشد که لازم به توجه است.

 

سن داوطلب اخذ بورسیه تحصیلی:

یکی از شرایط ضروری سن مناسب است. هرچقدر شما کم سن و سال تر باشید برای دریافت بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی شانس بیشتری دارید. برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، سن مناسب به منظور بورس شدن 24 سال و برای دوره دکترا تقریبا 30سال است.

وقفه تحصیلی:

فاصله ی بین زمانی که شما فارغ التحصیل شدید و اقدام به مهاجرت تحصیلی کردید برای بورسیه تحصیلی بسیار اهمیت دارد که اصطلاحا به آن گپ تحصیلی می گویند.

مدرک دارای اعتبار:

متقاضی اخذ بورسیه تحصیلی باید مدرک خود را از دانشگاه های سراسری معتبر و دارای رتبه گرفته باشند که شانس بورس شدن را بیشتر می کند.

نمرات و معدل:

معدل بالا و اخذ نمرات بالا در واحد های تخصصی و پایه ای نقش تاثیربرانگیزی در دریافت بورسیه ی تحصیلی دارند. برای نمونه به منظور بورس شدن در اغلب دانشگاه ها باید معدل بالای 14 یا 15 باشد.

مدرک زبان:

یکی از مهم ترین قاعده های به منظور بررسی چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی، مسلط بودن به زبان رایج کشور مانند انگلیسی، آلمانی و… مورد نظر است. توصیه می شود قبل از اقدام برای اخذ بورسیه تحصیلی مدارک زبان رسمی و معتبر مانند آیلتس و تافل و … را بگیرید.

شرایط اختیاری در رابطه با روش دریافت بورسیه تحصیلی

نحوه ی اخذ بورسیه ی تحصیلی شرایط دیگری را نیز در وهله ی دوم شامل میگردد که این شرایط جزو شروط فرعی است و میتواند تا حدی راه را برای اخذ بورسیه ی تحصیلی هموار تر نماید.

ارائه مقالات در سطح جهانی و ISI:

ارائه مقالات جهانی ارزشمند باعث می شود دیدگاه کشور و دانشگاه مقصد به شما عوض شود و باعث می شود شما را به منظور تحقیق و توسعه در حوزه ی تحصیلی تان لایق بدانند.

اختراعات و طرح های صنعتی ثبت شده:

درصورتی که شما به ثبت ایده ها و دست آوردهای نو و ایده پردازی و عمل بوده اید و در این زمینه سوابقی را دارا میباشید،این مورد میتواند امتیاز مثبتی برای شما جهت اخذ بورسیه ی تحصیلی تلقی گردد.

اگر شما شرایط بالا را داشته باشید مستعد مشمول دریافت بورسیه ی تحصیلی و بهرمندی از کمک هزینه ی تحصیلی(Fund)خواهید بود.